Sider


lørdag 16. oktober 2010

Musikkteori

Jeg har hørt mange si at musikkteori ødelegger musikkgleden og spillegleden. Folk må selvfølgelig få mene hva de vil, men jeg klarer ikke å forstå logikken i den påstanden. For meg er det helt motsatt. Med en viss basiskunnskap i musikkteori får jeg mye mer glede av musikken. Jeg forstår rett og slett hva som foregår når jeg lytter til musikk eller når jeg spiller selv, og det gjelder uansett musikkform. Og etter hvert som årene har gått, og jeg har tilegnet meg mer musikkteoretisk kunnskap og forståelse, har det bare gitt meg mer musikkglede.

Jeg tror mange ser på musikkteori som et regelverk med begrensninger, og det er det til en viss grad, men jeg vil likevel si at de har misforstått noe. I trafikken har man trafikkregler, ikke for å ta fra folk kjøregleden, men for å unngå ulykker. Samtidig vil man når man er ute og kjører i trafikken finne masse informasjon som gir uante muligheter. I musikken har man regler for å unngå ”musikalske ulykker”, eller rett og slett for å unngå at det låter dårlig. I tillegg vil en viss melodisk og harmonisk forståelse gi oss uante muligheter som igjen vil gi oss fantastiske musikalske opplevelser. Kanskje ikke den beste sammenligningen, men forhåpentligvis bra nok til å skjønne hva jeg mener.

På denne bloggen vil jeg legge ut grunnleggende innføringer innen forskjellige deler av musikkteori, og tips til hvordan man bruker musikkteori i praksis. Jeg håper denne bloggen vil være til nytte og glede for mange musikkinteresserte. Jeg setter stor pris på kommentarer og spørsmål om det skulle være noe, og jeg lover å følge opp og svare så godt jeg kan.

1 kommentar:

  1. en som bryr seg!!!!6. november 2011 kl. 19:44

    enig! musikkteori får deg til å tenke over hva du faktisk spiller/synger og øker gleden av musikk. det gjør også at du kan spille/synge bedre, som absolutt ikke er en dum ting! skjønner meg ikke på folk som sier at teori ødelegger musikkgleden, jeg får større glede av musikk ved å kunne teorien bak.

    Hilsen en som bryr seg!!!!

    SvarSlett