Rett under hvert navn på grunntonen i tonearten finner vi parallelltonearten, altså den tonearten med motsatt tonekjønn som har samme faste fortegn. På den måten gir kvintsirkelen oss en fullstendig oversikt over hvilke faste fortegn vi har i samtlige dur- og molltonearter.
Kvintsirkelen gir oss og en oversikt over akkordenes harmoniske slektskap. Tar man utgangspunkt i C-dur er dominanten G-dur, altså akkorden til høyre, og subdominanten F-dur, akkorden til venstre. Og det er de tre hovedtreklangene. Rett under hver av de tre akkorden finner vi hovedtreklangenes parallellakkorder, altså bitreklangene.
Denne oversikten kan vi finne uansett hvilken toneart man trenger, det er bare å snu kvintsirkelen. Jo nærmere akkordene er tonika i kvintsirkelen, jo mer vanlige er de å bruke innen den aktuelle tonearten. Men for variasjonens skyld kan akkorder som ligger et stykke unna tonika også være fine å bruke.
Veldig bra skrevet. Tusen takk.
SvarSlettTusen takk! Dette var til stor hjelp
SvarSlett